Uptime to, inaczej mówiąc, czas bezawaryjnego działania serwera wyrażony w procentach. Określany jest także jako gwarantowana dostępność usługi. Wartość pożądana i wskazana uptime wynosi 99%. Warto sprawdzić, czy wybrana przez nas firma go zapewnia i ewentualnie proponuje finansową rekompensatę, jeśli wskaźnik będzie niższy niż 99%.
Ważny jest dobry stan techniczny dysków i innych podzespołów koniecznych do właściwego działania serwera.
Jest to o tyle ważne, że od jakości i szybkości połączenia z internetem, jakie posiada firma hostingowa, zależy szybkość wyświetlania się twojej strony internetowej.
Firma hostingowa powinna zapewniać bezpieczeństwo serwerów i powierzanych danych, w tym ochronę danych osobowych, również klientów i ich kont, zarówno w formie papierowej (kserowanie dokumentów), jak i elektronicznej (zabezpieczenia serwerów przed atakami hakerów).
Ważne jest również dostosowanie możliwości serwera do strony WWW. Jeżeli strona jest skomplikowana, warto sprawdzić czy oferta hostingu obejmuje technologie PHP i MySQL oraz zapytać twórcę strony (webmastera) o wymagania hostingowe. On powinien najlepiej wiedzieć, w jakiej technologii zostanie wykonana strona i czy dane konto hostingowe będzie w stanie ją obsłużyć.
Dla prostej strony (standardowa wizytówka firmy) wystarczający może okazać się limit przestrzeni dyskowej o pojemności 200MB, jednak strony z większą liczbą zdjęć, filmów, czy plików multimedialnych będą wymagały o wiele więcej miejsca. Poza tym, jeśli będziesz korzystać z firmowego e-maila założonego pod domeną strony, bardzo szybko okaże się, że potrzebujesz znacznie więcej powierzchni dyskowej. Dlatego obecnie nawet najmniejsze konta pośród opcji dostępnych wśród firm hostingowych zwykle posiadają limit w okolicach 1GB (1 gigabajt GB = 1024 megabajty MB).
Transfer to ilość danych, które pobierają użytkownicy strony podczas jej przeglądania. Im cięższa strona (np. posiadająca dużo zdjęć), tym więcej transferu pochłonie wejście każdego użytkownika. Małe konto w firmie hostingowej może mieć 10GB miesięcznego limitu transferu, co w zupełności wystarcza dla standardowej strony firmowej z kilkoma podstronami informacyjnymi i galerią zdjęć.
Firma hostingowa powinna mieć w standardowej ofercie backupy, czyli wykonywanie kopii bezpieczeństwa danych umieszczanych na serwerach. Warto sprawdzić, czy i jak często są przeprowadzane.
Przed wykupieniem hostingu warto sprawdzić, jakie jest postępowanie firmy hostingowej w przypadku przekroczenia przestrzeni dyskowej lub transferu. Zwróćmy uwagę, czy w umowie lub regulaminie korzystania z usługi znajduje się kara za przekroczenie tych parametrów i jakiego jest ona rodzaju. Na rynku polskim spotyka się różne praktyki. Niekiedy firma wyłącza stronę bez informowania o tym, ale czasami zdarza się, że hostingodawca wykazuje dużą cierpliwość, informując codziennie o przekroczeniu limitów i czekając, aż ta informacja w końcu do nas dotrze i zrobimy porządek ze swoją stroną lub wykupimy większy limit.
Bardzo ważna jest także szybkość udzielania odpowiedzi na pytania techniczne. Z tym jest bardzo różnie w polskich warunkach. Niekiedy na odpowiedź czeka się kilka dni, jednak istnieją też firmy, w których odpowiedź można uzyskać w ciągu kilku godzin.