Uptime

Uptime to, inaczej mówiąc, czas bezawaryjnego działania serwera wyrażony w procentach. Określany jest także jako gwarantowana dostępność usługi. Wartość pożądana i wskazana uptime wynosi 99%. Warto sprawdzić, czy wybrana przez nas firma go zapewnia i ewentualnie proponuje finansową rekompensatę, jeśli wskaźnik będzie niższy niż 99%.

Stan techniczny

Ważny jest dobry stan techniczny dysków i innych podzespołów koniecznych do właściwego działania serwera.

Szybkość łącza

Jest to o tyle ważne, że od jakości i szybkości połączenia z internetem, jakie posiada firma hostingowa, zależy szybkość wyświetlania się twojej strony internetowej.

Bezpieczeństwo

Firma hostingowa powinna zapewniać bezpieczeństwo serwerów i powierzanych danych, w tym ochronę danych osobowych, również klientów i ich kont, zarówno w formie papierowej (kserowanie dokumentów), jak i elektronicznej (zabezpieczenia serwerów przed atakami hakerów).

Dostępne technologie

Ważne jest również dostosowanie możliwości serwera do strony WWW. Jeżeli strona jest skomplikowana, warto sprawdzić czy oferta hostingu obejmuje technologie PHP i MySQL oraz zapytać twórcę strony (webmastera) o wymagania hostingowe. On powinien najlepiej wiedzieć, w jakiej technologii zostanie wykonana strona i czy dane konto hostingowe będzie w stanie ją obsłużyć.

Limit powierzchni dyskowej

Dla prostej strony (standardowa wizytówka firmy) wystarczający może okazać się limit przestrzeni dyskowej o pojemności 200MB, jednak strony z większą liczbą zdjęć, filmów, czy plików multimedialnych będą wymagały o wiele więcej miejsca. Poza tym, jeśli będziesz korzystać z firmowego e-maila założonego pod domeną strony, bardzo szybko okaże się, że potrzebujesz znacznie więcej powierzchni dyskowej. Dlatego obecnie nawet najmniejsze konta pośród opcji dostępnych wśród firm hostingowych zwykle posiadają limit w okolicach 1GB (1 gigabajt GB = 1024 megabajty MB).

Transfer

Transfer to ilość danych, które pobierają użytkownicy strony podczas jej przeglądania. Im cięższa strona (np. posiadająca dużo zdjęć), tym więcej transferu pochłonie wejście każdego użytkownika. Małe konto w firmie hostingowej może mieć 10GB miesięcznego limitu transferu, co w zupełności wystarcza dla standardowej strony firmowej z kilkoma podstronami informacyjnymi i galerią zdjęć.

Backup

Firma hostingowa powinna mieć w standardowej ofercie backupy, czyli wykonywanie kopii bezpieczeństwa danych umieszczanych na serwerach. Warto sprawdzić, czy i jak często są przeprowadzane.

Przekroczenia limitów

Przed wykupieniem hostingu warto sprawdzić, jakie jest postępowanie firmy hostingowej w przypadku przekroczenia przestrzeni dyskowej lub transferu. Zwróćmy uwagę, czy w umowie lub regulaminie korzystania z usługi znajduje się kara za przekroczenie tych parametrów i jakiego jest ona rodzaju. Na rynku polskim spotyka się różne praktyki. Niekiedy firma wyłącza stronę bez informowania o tym, ale czasami zdarza się, że hostingodawca wykazuje dużą cierpliwość, informując codziennie o przekroczeniu limitów i czekając, aż ta informacja w końcu do nas dotrze i zrobimy porządek ze swoją stroną lub wykupimy większy limit.

Pomoc techniczna

Bardzo ważna jest także szybkość udzielania odpowiedzi na pytania techniczne. Z tym jest bardzo różnie w polskich warunkach. Niekiedy na odpowiedź czeka się kilka dni, jednak istnieją też firmy, w których odpowiedź można uzyskać w ciągu kilku godzin.